مجله آموزشی

بهترینهای اینترنت

مجله آموزشی

بهترینهای اینترنت

تاثیر موسیقی بر روی مغز آدمی

اثرات موسیقی بر روی مغز

اثرگذاری موسیقی بر روی افراد از زمان‌های گذشته به اثبات رسیده است. اگرچه تحقیقات تازه‌ای برای تشخیص این اثرگذاری بر روی مغز انسان انجام گردیده. این مطالعات مطالب بیشتری را در مورد اثرات موسیقی بر عملکرد مغز نشان می‌دهد همچنین مشخص می‌کند که قوی‌ترین اثر موسیقی بر روی مغز در ناحیه‌‌ی حافظه می‌باشد.

 



چه نوع موسیقی را باید گوش کرد 

اثرگذاری موسیقی بر روی افراد از زمان‌های گذشته به اثبات رسیده است. اگرچه تحقیقات تازه‌ای برای تشخیص این اثرگذاری بر روی مغز انسان انجام گردیده. این مطالعات مطالب بیشتری را در مورد اثرات موسیقی بر عملکرد مغز نشان می‌دهد همچنین مشخص می‌کند که قوی‌ترین اثر موسیقی بر روی مغز در ناحیه‌‌ی حافظه می‌باشد. 

ـ تحقیقات اخیر بر روی دانشجویان زبان خارجی نشان می‌دهد، آن دسته از دانشجویان که به میزان کافی به گوش کردن موسیقی می‌پردازند قادر خواهند بود تا صدها واژه را در مدت زمان کمی به خاطر بسپارند و مهمتر این که پس از گذشت زمان نسبتا طولانی در حدود 92 درصد این لغات در حافظه‌ی آنها باقی می‌ماند و این مهم از طریق گوش دادن به موسیقی کلاسیک باروک منتج گردیده است. 

موسیقی و امتحان 

در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل مزایای گوش کردن به انواع موسیقی (کلاسیک یا جاز) و ضرب آهنگ آنها مطالعاتی صورت گرفت و نتایج به دست آمده از آنها یکسان بود اگرچه مدت زمان گوش دادن به موسیقی و میزان ریتم و ضرب آهنگ آن اثرات متفاوتی بر روی قوه‌ی حافظه و میزان یادگیری افراد در آزمون صورت گرفته، داشته است به نظر می‌رسد که افرد اطلاعات را در زمانی که یک موسیقی با ریتم منظم پخش می‌شود بهتر از زمانی که از ابتدا در حال یادگیری آن هستند به خاطر می‌آورند. 

دیگر تحقیقات صورت گرفته در زمینه‌ی تعیین اثرات موسیقی بر مغز بر روی سه گروه از دانشجویان مبین میزان متفاوت یادگیری و نتایج آزمون انجام شده می‌باشد که در این آزمایش گروهی به موسیقی آرام‌بخش گوش می‌کردند و گروه دیگر به موسیقی موتزارت و گروه سوم بدون هیچگونه موسیقی تحت آزمون هوش قرار گرفتند و در نهایت گروهی که موتزارت گوش می‌کردند بالاترین سطح نمرات را کسب کردند. 

رابطه‌ی موسیقی و بیماری‌های مغز 

مطالعات انجام شده نمایانگر پیشرفت در بهبود افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌باشد زیرا افراد مبتلا به این نوع بیماری پس از گوش نمودن به موسیقی از نظر ذهنی و یادآوری اطلاعات پیشرفت داشته و موسیقی به برگرداندن اطلاعات فراموش شده آنها کمک می‌کند. از سویی اثرات مثبت موسیقی درمانی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کاملا مشهود است و مهارت‌های حرکتی این‌گونه افراد در زمان گوش فرا دادن به موسیقی بهبود یافته و آنها را قادر می‌سازد تا بهتر راه بروند. 

اثرات منفی 

البته تمام انواع موسیقی قطعا اثرات مثبت بر روی مغز به همراه نخواهند داشت و برخی از آنها سبب از میان رفتن تقارن میان نیمکره‌های مغز می‌شود. به عنوان مثال اثرات منفی پخش موسیقی با ریتم تند و صدای بلند به هنگام تمرکز بر روی انجام کاری مشخص کاملا قابل درک می‌باشد و بسیاری از اساتید معتقدند که این امر باعث عدم توانایی در یادگیری و اختلالات رفتاری در کودکان و همچنین موجب کاهش تمرکز و توانایی انجام امور در بزرگسالان می‌شود. 

از جمله این نوع موسیقی‌ها می‌توان از موسیقی‌های پرتنش سبک راک و رپ نام برد که دارای ضرب آهنگ و ریتم‌های تند می‌باشند این مساله می‌تواند ناشی از این حقیقت باشد که تکرار زیاد از حد منجر به ایجاد حس خشم و دشمنی خواهد شد. 

برای دستیابی به اثرات مثبت موسیقی بر مغز، موسیقی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد یعنی نباید خیلی پیچیده بوده یا بیشتر ذهن را در هنگام کار مشغول نکرده و شخص را علاقمند نگه دارد. همچنین جدید و متفاوت بودن موسیقی عامل دیگری است که مغز را فعال نگه داشته و از خسته شدن آن جلوگیری می‌کند.



Brain health and puzzels 

Effects of music on the brain by DVEVang 


مترجم: پیمان ریاحی ـ لیسانس موسیقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.